Friday, February 5, 2010

The Tools of The Trade - Sewing Gadget

Kali ni saya nak berkongsi tentang "gadget" pula.
Kenapa saya namakan ia "gadget" -kerana bagi saya benda-benda ni kalau tak ada pun tak apa, kita tetap boleh menjahit dengan jayanya.
Tapi kalau kita memiliki alat2 ini, ianya dapat membantu memudahkan dan mempercepatkan kerja jahit-menjahit atau berkraf.
Dan saya pilih untuk memilikinya..ngehngeh..

Rotary Cutter, Ruler and Mat
Ada pelbagai jenama untuk rotary set, contohnya Fiskars, Clover dll. 
Saya memiliki rotary set berjenama Olfa.

Rotary cutter mempunyai pelbagai saiz blade
For beginners, saya cadangkan beli saiz 45mm.

Rotary mat pula lazimnya adalah self-healing. 
Elakkan simpan di tempat yang terdedah kepada cahaya matahari dan haba untuk elak dari cepat rosak. 
Belilah saiz yang besar, nanti senang nak potong fabrik yang besar.
Tapi ikut kesesuaian jugalah, kalau besar sangat nanti tak ada tempat nak simpan pulak.

Kalau dah ada rotary cutter dan rotary mat, kenalah ada acrylic ruler pula -->hah baru lengkap satu geng.

Rotary set ni amat berguna masa buat patchwork & bias tape.

Loop Turner
Loop turner adalah alat yang kat atas sekali tu.
Fungsinya adalah untuk menterbalikkan kain yang telah dijahit dalam bentuk tube seperti spaghetti straps, button loop & belt.

Alat yang di tengah tu , saya pun tak tahu apa namanya.
Salah satu fungsinya adalah untuk mencangkuk getah.
Tapi kalau setakat nak masukkan getah untuk seluar atau skirt, saya lebih suka guna cara tradisional/konvensional iaitu menggunakan safety pins macam dalam gambar :P


Bias Tape Maker
Dengan adanya bias tape maker, anda boleh buat bias tape menggunakan fabrik yang anda suka.
dan saya memang suka bila boleh buat bias tape ikut suka saya..

Nak lagi senang, disarankan potong fabrik mengikut saiz yang dikehendaki menggunakan rotary cutter.
hah, cepat aje siap. lepas tu, tinggal iron aje. alih2 dah siap bias tape custom made :)

Bias tape maker yang ditunjukkan dalam gambar bersaiz 1" dan 1/4", jenama Clover dan Prym.


My wishlist for gadget / tools:
  • pinking shear
  • seam gauge
  • tailor's ham

12 comments:

NEEZAneedles said...

gadget lain (bagi yg konon nyer pro) adalah dress form a.k.a. mannequin.. ekekek.. <- ada saja nak tambah.. heheh..

my wishlist plak, iron kecik (mcm jurra sewcute tu), pinking shear (gunting geriji) dan tools kat http://www.threadsmagazine.com/item/4276/five-must-have-sewing-tools

cool kan..

Anonymous said...

salam,

apa beza fusible bias tape maker gan bias tape maker.

tq 4 ur info

d u r a said...

Neeza,
a ah lah..lupa nak tambah dress form..tak pe nxt time heheh..

btw, dalam list tu i cuma ada loop turner aje.takpe kita tambah from time to time..cewahh..mcm la professional sewer hahah..

Anon,
saya pun tak pernah guna fusible bias tape maker tu, tp u boleh refer http://coretanseni.blogspot.com/2010/01/2-type-of-bias-tape-maker.html
hope that helps :)

nai said...

dura, saya suka guna sepit rambut yang kaler hitam tu as loop turner.. tapi of course guna loop turner yang sebenar, kecik macam mana pun loopnya mesti buleh terbalikkan jugak.

my wishlist tu mannequin.. kalau ada sure boleh design macam2 esp fesyen yang jenis drapey. setakat ni guna badan sendiri as mannequin nak alter leher baju dsb. ha memang ada yang tercucuk jarum peniti kat badan.. hehehe

to neeza, ada jual iron jenis kecik jenama philips RM99 kat parkson. saya dah tengok tapi nak beli terkedekut lak masa tu. memang kecik dan cute, kalau saya nak bawak gi travel la senang ringan..

d u r a said...

nai,
tak pernah try lagi guna sepit.
emmm good idea.

MamaDaniel said...

cik dura, tunjuk la camner nak guna bias tape maker tu... tq...

Nomaliza Azman said...

Hi Durra, kat mana nak beli bias maker tu? Saya cari merata, susah angat nak jumpa...please let me know...please, please...(^.^)

d u r a said...

Zila,
ok, kita masuk agenda dulu ye.

Nomaliza,
i beli kat haby&wool, ampang park. u tak dok kl kan. maybe u boleh try purchase from here http://coretanseni.blogspot.com/
hope that helps :)

Nuno Lady said...

dura.. semua gadget ni beli satu kedai ker?... susah nak cari satu kedai ada macam2..

Anonymous said...

ida sayang,
brape cost cutter,rulern mat tu agaknya saya baru nak start

d u r a said...

Fit,
beli kat merata-rata.
memang susah nak cari semua ni dalam satu kedai.

Anon, uiks ida?
price for cutter, ruler & mat tu depend on size. saya pun dh tak berapa ingat. boleh refer http://coretanseni.blogspot.com/ (tapi kat luar boleh dapat murah sikit la)

hanny said...

hi dura...bestnyer tgk u nyer blog..cam2 ader...i pon ader hobi cam u gak..tp wat ikut mood...suker daiso yerr??..me too...hehe..i dok shah alam jer...leh x bg tau kedai2 yg jual alat2 jahit n kraf niiii...i nk cr button yg fancy2 pon susah...utk budak2...bye...

Related Posts with Thumbnails